Idag har vi börjat med att
påminna oss vad som gjordes i fredags. Vi pratade om argumentation.
ARGUMENTATION handlar om att presentera vad man tycker (sin åsikt).
ARGUMENTATION handlar också om att kunna bemöta (svara på) andras
argument. Man svarar på någons argument med motargument.
När man övar upp sig i att
argumentera tränar man på att hitta både argument och motargument. En och samma
person ska kunna tänka sig i hur någon som inte håller med tänker.
Senare nämnde vi vad det var som
ni övade på inom grammatiken
(övningsboken sidan 9).
Läraren har delat ut ordkort till kapitel 1. Ni fick två
blad var och jag vill att ni klipper isär dessa så att varje ord står på en
separat lapp. Lapparna tar ni med er till skolan varje dag i ett litet kuvert,
en plastficka eller en plastpåse. Ni ska kunna förklara var orden betyder på
svenska och säga egna meningar med orden.
Jag har också delat ut verblistan till boken Rivstart B1+B2.
Verblistan kan du även hämta här.
I övningsboken arbetade vi med tidsprepositioner som svarar på frågor Hur
ofta?, Hur länge?, Hur snabbt? och När? Vi gjorde klart sidan 10 i övningsboken. Ni lämnade in 5
egna meningar med tidsprepositionerna på ett separat papper.
Arbetet i textboken tog vi upp på
sidan 12 (2 Sport och träning). Du
kan öva vad sporterna heter här.
Ni behöver gå igenom listorna på
sidan 12 (sporter, utrustning och egenskaper) och anteckna vilken utrustning
och vilka egenskaper behöver man för att kunna utöva dessa sporter?
EXEMPEL:
badminton:
utrustning: en fjäderboll,
badmintonracketar, lediga kläder eller sportkläder, sportskor, ett nät, två
spelare, en sporthall eller en gräsplan
egenskaper: snabbhet, smidighet,
bollkänsla, träffsäkerhet
Ni behöver beskriva alla
sporterna på listan på det viset.
/Gosia
0 kommentarer:
Skicka en kommentar