Vi började med att revidera vad vi visste om adjektiv.
Adjektiv beskriver substantiv eller pronomen. Det betyder att adjektivets form måste anpassas till substantivets form. Det är alltså substantivet som styr hur adjektivet ser ut.
Substantiv har fyra former:
obestämd form singular en bil ett hus
bestämd form singular bilen huset
obestämd form plural bilar hus
bestämd form plural bilarna husen
Om vi kombinerar substantiv och adjektiv behöver vi anpassa adjektiven till substantiven. Det gäller även artiklarna.
obestämd form singular en stor bil ett dyrt hus
bestämd form singular den stora bilen det dyra huset
obestämd form plural stora bilar dyra hus
bestämd form plural de stora bilarna de dyra husen
Vad gäller adverb så beskriver adverb verb, adverb eller adjektiv.
Exempel:
adverbet beskriver verbet: Hon springer snabbt. (springer är ett verb; snabbt svarar på frågan hur?)
De springer snabbt. (springer är ett verb; snabbt svarar på frågan hur?)
Adverb har samma form för singular och plural.
adverbet beskriver adjektivet: Hon är mycket trevlig. (trevlig är ett adjektiv; mycket svarar på frågan hur?; mycket är ett adverb)
adverbet beskriver ett annat adverb: Hon springer otroligt snabbt. (snabbt är ett adverb eftersom det svarar på frågan hur springer hon? otroligt är också ett adverb eftersom det svarar på frågan hur snabbt?)
Vi har också lärt oss att efter vissa verb kommer det alltid adjektiv och inte adverb.
Dessa verb är:
vara (är, var, har varit, hade varit)
bli (blir, blev, har blivit, hade blivit)
känna sig (känner mig, kände mig, har känt mig, hade känt mig)
se ... ut (ser... ut, såg... ut, har sett... ut, hade... sett ut)
verka (verkar, verkade, har verkat, hade verkat)
Efter dessa verb kommer det adjektiv och adjektivet behöver anpassas till subjektet. Här blir det alltså skillnad beroende på om subjektet står i singular eller i plural.
Lena är snäll. Våra lärare är snälla.
Kvällen blir varm. Kvällarna blir varma.
Han känner sig ledsen. Barnen känner sig ledsna.
Hon ser sträng ut. Lärarna ser stränga ut.
Filmen verkar intressant. Filmerna verkar intressanta.
Här kan du se några bilder som tar upp detta.
HEMMA behöver du göra en grammatikövning. Kristina har det papperet om du inte var närvarande på dagens lektion.
I textboken har vi arbetat med testet SOFFPOTATIS ELLER HURTBULLE?
Du kan lyssna på inspelningen här.
En soffpotatis är en person som inte tycker om att sporta. Att svettas är obehagligt och att träna är både tråkigt och alldeles för ansträngande.
En hurtbulle är någon som är hurtig, sportig och som älskar att vara aktiv. Hurtbullar är ständigt aktiva och älskar att motionera.
en sportbar = en bar där man kan dricka öl, träffas och tillsammans titta på sport på stora teveskärmar.
en teveskärm

löparskor = skor som man har när man springer
en mil = 10 kilometer
att slappa = att inte göra någonting alls
en paraplydrink
kulturattraktioner = t.ex. museum, teater, opera, konstutställning
fjällen = höga berg
kolhydrater = livsmedel som innehåller stärkelse, kostfiber eller sockerarter
ett uppehåll = en paus
gradvis = steg för steg
kondition = uthållighet; om man har bra kondition orkar man mycket
armhävningar
triathlon = en idrott som består av tre grenar: simning, cykling och löpning
löpning = en motionsform som går ut på att man springer olika distanser (t.ex. 5 kilometer)
ultramaraton = löpningstävling som är längre än 42195 meter
nyttig mat = mat som är bra för kroppen
/Gosia
Tack min lärare
SvaraRaderaHej!
SvaraRaderaKan du ligga på hemsidan mer grammatiken att läsa mycket
Hej!
SvaraRaderaKan du ligga på hemsidan mer grammatiken att läsa mycket
Tack min lärare
SvaraRadera