
Det är bara tre dagar kvar på den här månaden har vi konstaterat idag. Vi går mot ljusare och varmare tider och längtar till våren.
Snart är det alltså mars! Visst går tiden fort...
Idag har vi diskuterat språkinlärning.
Vad lär man sig när man lär sig ett språk?
Vad kan man när man kan ett språk?
Jag jämförde språkinlärning med att bygga ett hus. För att bygga ett hus behöver man virke, betong eller cement, tegel eller annat byggmaterial, isolering, fönster, dörrar, vattenledningar, avlopp, någon värmekälla, och så vidare...
När man lär sig ett språk behöver man lära sig:
för skriften:
alfabetet, bokstäverna, skiljetecken och skrivregler
för talet:
språkljud, betoning, melodi
för skriften och talet:
grammatik dvs ordklasser; satsdelar (för att bygga satser och meningar), regler och normer för språkanvändning
ord (olika ord för olika situationer, olika betydelser av ett och samma ord, ord som är formella och de informella som slangord), fraser och fasta uttryck, ordspråk och talesätt mm.
Om vi jämför att lära sig ett språk med att bygga ett hus så kan det se ut så här:

taket = fraser och fasta uttryck, idiom
tegelstenar = ordkunskap
murbruket = grammatik
fönster och dörrar = kommunikationsförmåga
Att bygga ett hus är ett stort projekt, därför behöver vi varandra. Ju fler som engageras desto lättare blir det.
Jag ställde också en annan fråga, nämligen vad är lärarens roll i det hela?
Hur sätter läraren betyg?
Vad bedöms? Vad får man betyg på?
Läraren sätter betyg på "huset" alltså på hela din svenska.
Fungerar den för uppgiften?
Vad fungerar bra och vad fungerar mindre bra?

Skämtsamt har vi sagt att läraren är lite av en besiktningsman och ser till att huset byggs enligt gällande föreskrifter (kursplaner och betygskriterier).
HÄR KAN DU LYSSNA PÅ AKTUELLA LJUDFILER:
sidan 36 Vad drömmer vi om? (12)
sidan 37 Ulf och Jenny berättar hur de blev rika (13)
sidan 38 Vad pratar de om? (14)
NÄSTA VECKA:
på torsdag övar ni att skriva argumenterande texter
på fredag skriver ni en argumenterande text för betyg (första timmen)
på fredag testas muntlig interaktion (samtal och diskussion) (timme två och tre)
utifrån kapitlet (pengar och lycka, drömmar, prat om pengar, jobbet - himmel eller helvete, livsstil och kvalitet och lyckoforskning)

TREVLIG HELG!
/Gosia
0 kommentarer:
Skicka en kommentar